pátek 14. února 2014

Kuřecí nudličky po Africku na kokosovém oleji

Kokosový olej už mám doma dlouho a používám ho jako kosmetiku. Ale v kuchyni? Premiéru měl teprve před týdnem a hned sklidil obrovský úspěch!

Chtěla jsem vyzkoušet, jak bude chutnat maso připraveném na kokosovém oleji. Bude mít kokosovou příchuť nebo olej nebude v jídle znát? Našla jsem jednoduchý recept, který jsem si ještě trochu upravila a výsledek stál za to. 

Ještě než se dostanu k samotnému receptu - četla jsem různé články o vhodnosti nebo nevhodnosti kokosového oleje při vaření. Přiznám se, že jsem to moc důkladně nestudovala, ale dočetla jsem se, že kokosový olej obsahuje nasycené mastné kyseliny, které zvyšují riziko obezity a hladinu špatného LDL cholesterolu v krvi. Ale škodlivý prý jen v rafinované variantě. V nerafinované verzi má být zase naopak zdravý. Vhodný je pro vaření při vysokých teplotách, jako je smažení, protože se nepřepaluje, má kouřový bod nad 180 ºC. Docela dobrý článek nejen o kokosovém oleji, ale všech tucích jsem našla tady (klik), tak čtěte a rozšiřujte obzory:-)


A teď už jdeme vařit!

Ingredience:
  • 500 g kuřecího masa
  • šťáva z půlky pomeranče
  • sůl
  • 1 červená paprika nakrájená na kostičky
  • 1/2 středně velkého pórku nakrájeného na půlkolečka
  • kelímek smetany ke šlehání (příště dám jen 12% ní , bylo to zbytečně tučné)
  • 2 lžíce kokosového oleje
V receptu byly ještě žampióny, ale ty zrovna v obchodě neměli. Pak kari, mletá červená paprika a sójovka, což jsem vynechala, protože jsem nechtěla přehlušit chuť kokosového oleje a taky by jídlo směřovalo spíš asijským směrem.

Postup:

Kuřecí maso nakrájíme na menší kousky, nasolíme a na dvě hodiny necháme odležet ve šťávě z pomeranče. Maso pak bylo o poznání měkčí, parádní! Na kokosové oleji maso opečeme, přidáme zeleninu, podlijeme vodou a dusíme, až zelenina změkne. Nakonec zalijeme smetanou (v případě méně tučné 12%ní smetany v ní rozmíchejte lžičku hladké mouky). Podáváme s jasmínovou nebo basmati rýží. Ale šlo by to i s hranolkama.

Dobrou chuť!

Kokosový olej dodá jídlu opravdu zajímavou a moc dobrou chuť. Kamarádka recept taky vyzkoušela a moc chválila.



Já jsem použila bio kokosový olej Saloos. Je panenský, čistě přírodní, lisovaný za studena, takže žádná rafinace. Zajímavé je, že je čistě bílý a jeho konzistence je tuhá, ale při zahřátí na teplotu 25 ºC zkapalní a zprůhlední. Mám ho doma už delší dobu a doposud jsem ho používala jen ke kosmetickým účelům. Velmi se mi osvědčil při vlasových zábalech. Mám spíš suché a lámavé vlasy, tedy hlavně konečky a kokosák jim fakt prospívá. Někdy ho napatlám na vlasy, stočím je do drdůlku a nechám přes noc. Pak se s ním i celá natírám, tedy hlavně nohy, na kterých mám šíleně suchou kůži (čím to může být?). No a taky děti se s ním dají mazat. Ne před pečením v peci (ha ha), ale proto, že je vhodný i pro tu nejcitlivější pokožku. Má hydratační účinky, zabraňuje vysychání a mohl by zbrzdit i stárnutí. Není moc mastný, ve srovnání třeba s olivovým olejem. Dočetla jsem se taky, že je dobrý i při léčbě kvasinkových onemocněních a dokonce zlepšuje mateřské mléko (no to jen, kdyby vás to zajímalo:-) 

Ještě se vrátím zpátky do kuchyně - při pečení všeho sladkého že je dobrý, tak to musím taky brzy vyzkoušet! A někde mám uložený recept na výrobu domácí čokolády právě s kokosovým olejem.

Pokud znáte nějaký recept s kokosovým olejem, sem s ním!


13 komentářů:

  1. Mňam, určo vyzkoušim, ale tedy bez toho kokosáku :D

    OdpovědětVymazat
  2. Páni, tak tohle vypadá báječně!:)

    OdpovědětVymazat
  3. Hmm.to vypada lakave. S manzelem mame radi asijskou kuchyni.tak vyzkousim recept cely. Urcite ma velkou roli i ta stava z pomerance.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono se to dá různě obměňovat. Já dělávám podobné jídlo, jen tam není zelenina a do smetany dám bazalku - taky výborné. A vlastně ještě další možnost - do smetany přidat nastrouhanou nivu - taky výborné:-)

      Vymazat
  4. ajaajajj toto vyzera fantasticky zaujimalo by ma či tam musi byť šťava z toho pomaranča:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě změkčila maso, možná by jídlo chutnalo trochu jinak, ale určitě by se to bez šťávy udělat taky dalo.

      Vymazat
  5. Tak to je BOMBA ! ....... to by mne tedy nenapadlo tam dát :o)))))))

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, tak jsem se dnes od tebe inspirovala a dnes jsem cosi podobného uvařila taky. Mám tento styl rýže-maso-zelenina-omáčka ráda a ráda to čas od času vařím. Naložení maso do pomeranče jsem ještě nedělala, neměla jsem čas to tam máčet tak dlouho, takže jen chvilku, ale ve výsledku jsem pomerančovou chuť necítila, dělá to teda rozdíl u tvé verze? A kari jsem si tam přihodila, bez toho to nebylo ono. Jo a to hlavní, kokosový olej zatím nemám, dala jsem obyčejný, ale místo toho jsem dala kokosové mléko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten pomeranč jsem chuťově asi necítila, ale maso bylo o hodně měkčí. Takže to určitě vliv má, asi ty kyseliny. S kokosovým mlékem to mohlo být taky dobré. Těch obměn je fakt hodně. Zase to musím brzy uvařit:-)

      Vymazat
  7. .....no a tedy tím pádem jsem tam nedala tu smetanu..........dodávám:))

    OdpovědětVymazat
  8. Zbožňuji tady ty neobvyklé chutě jako kokosové mléko nebo zázvor. Vařit na kokosáku jsem ještě nezkoušela, díky za típ! :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...